20 Ekim 2011 Perşembe

Mercanlar - II

Denizin dibine kıyıdan kıyıdan da olsa bir ziyaret yaptık nihayet.. Kumsaldan 100 metre kadar açılınca alabildiğine bembeyaz kumun üzerinde aralıklarla kahverengi, top gibi şeyler gördüm.. Kumsaldan yuvarlanan hindistan cevizleri herhalde diye düşünmeye başlamıştım ki, az ilerde bunların çok daha büyükleri ilişti gözüme. Açığa gittikçe ebatları büyüyor, şekilleri yuvarlak kalmakla beraber kıvrımlar kazanıyordu.


Sonradan bunların "brain coral", yani beyin mercanları olduğunu öğrendim. Üzerindeki girintili çıkıntılı şekilleri insan beynini anımsatan, kahverengi, çirkince mercanlar. Ama bunların üzerine tutunmuş çeşit çeşit diğer mercanlar görülmeye değerdi. Bir de bunların aralarında yüzen muhteşem renklerde, irili ufaklı balıklar vardı tabii.



Ağaç formunda, gövdesi kahverengi, uçları fosforlu mavi mercanı gördüğümde, nefesim kesildi. Yanımdaki Hintli arkadaş beynimi okumuş olsa gerek, mercanın dallarından küçük bir parça koparıp bana uzatıverdi!


Denizden çıkardığımız andan itibaren çok ağır bir koku yaymaya başladı ortalığa. Yıkadığımda geçer diye düşündüm.. Çantamın en güvenli yerine koyarak itinayla eve getirdim. Yıkayıp mercan hazinemin yanına iliştiriverdim...


Üstünden günler geçmesine rağmen hala kokuyor, ama daha da kötüsü o nefes kesici fosforlu mavi uçları da, gövdesi de renklerini kaybediyor giderek. Siz siz olun bu güzellikleri denizden çıkartmayın. Anlaşılan o ki sudan çıktıklarında beyazlaşıyorlar. Zaten sahilden topladığım mercan kırıkları, bazılarının üzerinde aşınmış renkler olsa da, beyaz ağırlıklı hep.


Tespitimi destekleyen bir diğer şey de yine sahilde bulduğum küçük, yuvarlak beyaz mercanlar...


Burada denizin dibinin alabildiğine beyin mercanı olması ve elimdeki bu mercanların da tıpkı onlar gibi yuvarlak formlu olmaları bana bunların yavru beyin mercanları olduğunu düşündürüyor


Suyun dışına çıkınca koyu renklerini kaybetmiş, kireç gibi beyaz bir görünüme kavuşmuşlar sanki.



Şimdilik Maldivler'deki evimizin mutfak penceresini süsleyen bu güzelim mercanlar çoğaldıkça endişem de artıyor.. Ben bunları TR'ye götürebilecek miyim?

Hiç yorum yok: